Sjoerds eerste woordjes Spaans - Reisverslag uit Cusco, Peru van Sjoerd Belkum - WaarBenJij.nu Sjoerds eerste woordjes Spaans - Reisverslag uit Cusco, Peru van Sjoerd Belkum - WaarBenJij.nu

Sjoerds eerste woordjes Spaans

Door: Sjoerd van Belkum

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

02 September 2007 | Peru, Cusco

¡Hola! ¿Como estás? Estoy bien!

Jaja...:)

Thnx voor alle berichtjes; leuk om te lezen hier aan de andere kant van de planeet. :)


De tijd gaat snel hier; mijn eerste week zit er al weer op! Gelukkig volgen er nog velen. :) Heb het hier goed naar mijn zin: er is veel te doen, veel te zien en veel te leren. Vooral dat laatste: mijn kennis van het Spaans vliegt vooruit! Ik ben afgelopen maandag begonnen met mijn lessen. Om half 8 opstaan, ontbijt en dan naar school -het is net echt! Les tot 1 uur, huiswerk; ik voel me ineens weer een paar jaar jonger...:) Maar het is erg leuk om te doen. De lessen zijn erg intensief; ze zijn volledig in het Spaans -heb stiekem het idee dat mijn lerares niet zoveel Engels kan- en we moeten veel Spaans spreken. De perfecte manier om de taal snel te leren. Dat lukt op dit moment al aardig: de basis is er in ieder geval. Dankzij een snelcursus zelfvertrouwen in het Spaans, door ons een markt op te sturen en naar de prijzen van verschillende dingen te vragen, durf ik in ieder geval ook in winkels etc Spaans te pruttelen. En vraag ik in het Spaans om een kop koffie, dan krijg ik die ook. Wel zo aangenaam...:)

Afgelopen week had ik 1 klasgenoot, een studente uit Zweden, van mijn leeftijd. Op de school zitten verder op dit moment nog zo´n 10 andere studenten; niet heel veel, maar wel gezellig. Met mijn klasgenote heb ik veel opgetrokken, ook na de lessen. Zij reisde al voor zo´n 2 maanden door Zuid-Amerika en was eerder ook al in Cusco geweest. Had dus een goede gids voor de stad: goeie eettentjes bezocht, ze wees me -heel belangrijk- een boekwinkeltje waar je ook boeken kunt ruilen en meer van dat soort handige dingetjes. Veel rondgehangen met haar in de stad: het Inca Museum bezocht -over de verschillende culturen en volkeren die in het gebied hebben gewoond door de eeuwen heen- een zwarte markt bezocht waar je van alles kon krijgen -maar vooral interessant waren de duizenden DVD´s en CD´s- en ontdekt dat het studentenleven in Zweden niet heel anders is dan in Nederland -geen verrassing...:)- Erg leuk dus. Zij is jammer genoeg gister teruggegaan naar Stockholm, dus ik moet op zoek naar een nieuw reismaatje.

Het is goed verder om hier in een gastgezin te zitten. Ik heb een eigen kamer met badkamer, tweepersoons bed, televisie en elke dag schone handdoeken. Het eten is goed, al moet ik nog steeds wel wennen aan warm eten als lunch. Erger nog: de lunch als hoofdmaaltijd. Dus: eerst een goed gevulde soep of iets dergelijks en daarna nog een flink bord eten, zoals rijst, (en!) aardappelen, vlees en groente. Nu mag ik altijd graag veel eten, maar dit kan ik zelfs niet aan! Maar het is wel lekker...:) Ontbijt met verse vruchten en een kop koffie, en diner hetzelfde als de lunch, alleen dan zonder voorgerecht. Ik word dus goed verzorgd! Het is ook leuk om te zien hoe mensen hier leven, al is mijn gezin niet doorsnee -zeg gegoede middenklasse. Het leuke is dat ze me veel over het land en de maatschappij kunnen vertellen: hoe de corruptie nog steeds volop aanwezig is -een politieagent schijn je om te kunnen kopen voor 5 solnes, dat is iets meer dan 1 euro-, hoe het (grote) ziekenhuis geoutilleerd is -er is geen adrenaline aanwezig, op het moment; vervelend in crisissituaties (hartaanval, etc)-, dat je voor een bepaalde kankerbehandeling naar Lima moet en daar ook zelf voor moet betalen. Nouja, meer van dat soort dingen die je anders niet zo snel zou horen.
De oudste dochter hier in huis en de vader spreken beide goed Engels. Dat helpt in de communicatie. :) De moeder spreekt iets beter Engels dan ik Spaans spreek, maar met een combinatie van die twee kunnen we het nog best goed redden. Okay, soms kijken we hulpeloos om ons heen midden in een gesprek, op zoek naar de vertaling van het woord. Zit Ceasar (vader) of Vera (dochter) in de buurt, dan komen we er wel uit; anders redden we ons met een combinatie van pictionary en hints.
Het huis ligt vlak achter de av. de la cultura (voor iedereen die de kaart van Cusco zo voor de geest kan halen :) ), ten oosten van Plaza de Armas, het hoofdplein van de stad. De school is daar vlakbij. Elke dag loop ik daarheen, zo´n 20 - 25 minuten; lekker om wakker te worden...:) Ik zet een paar foto´s van binnen in het huis hier wel even online, tezamen met paar foto´s van Cusco en mijn klas van vorige week. Ik heb op een andere plek ook nog een stel foto´s online staan van een zangwedstrijd -in het Spaans, natuurlijk- die de school afgelopen vrijdag hield en waar we allemaal aan mee moesten doen. Ik wacht er nog even mee om die link hier te plaatsen; moet nog even overwegen of ik mezelf dat aandoe. :) (bij deze een uitnodiging voor een speurtocht, ja...:) ) Temeer omdat ik ook nog wacht op de video die gemaakt is en op YouTube zal worden gezet; eerst maar eens kijken of ik die at all cost moet zien te verbergen...:D

Komend weekend ga ik als het goed is wat meer de omgeving van Cusco verkennen: belangrijke en beroemde plekken als de Sacred Vally, bijvoorbeeld. Eigenlijk zou ik gister -zaterdag- al een hike doen in de omgeving, met de school, maar dat ging niet door omdat er net te weinig studenten meegingen. Vond ik wel jammer, temeer omdat ik dus ook geen reismaatje meer had voor andere plannen, maar ach, een boek op een balkon in de zon, met een kop koffie aan de Plaza de Armas, maakte uiteindelijk veel goed. :) Volgende keer beter.

Hmm, heel verhaal...:) Samenvatting? Ik vermaak me goed! :) Hoop dat het goed gaat met jullie allemaal!

  • 02 September 2007 - 19:12

    Kasper:

    Hey Hoi!

    Achhhh... Schatig, Sjoerd's eerste woordjes...!;-) Leuk voor je dat het allemaal zo snel gaat. Ik spreek uit ervaring dat het wel snel moet als je geen keus heb (leraar die weigerd engels te spreken!) en je toch met de bevolking wil/moet communiceren...

    Veel plezier in Cusco a.s. weekend en verder heel veel succes met de vorderingen van je spaanse lessen!

    groet

  • 03 September 2007 - 13:13

    Eline:

    haha ik ben wel benieuwd naar jou zangkunsten ;) in het spaans! Ben blij dat ze hier gewoon engels spreken...
    Groetjes vanuit downunder!

  • 03 September 2007 - 17:02

    Moniek:

    Hey Sjoerd,

    Goed om te horen dat je Spaans met sprongen vooruit gaat! Ik kom niet veel verder dan 'hoi, hoe gaat het' ;) Ben nu ook wel heel erg benieuwd naar dat zangtalent van jou, wist niet dat je dat in je had!

    xxx Moniek

  • 05 September 2007 - 10:44

    Lina:

    Hey Sjoerd!!
    Wat een enthousiaste verhalen al, klinkt helemaal als een blije Sjoerd!
    Ik zei gister al tegen Nanda dat ik je hier in huis ontzettend mis... snif ;). Geen kopjes thee en biertjes meer. Vanavond ga ik eten en stappen met Geert en Max, ze lijken me erg leuke "nieuwe" huisgenoten. Dus voor dat halve jaar ga ik me wel vermaken, haha.
    Om je een beetje in ons huissfeer te houden, waar is de ovenschaal ;),(geintje), enne ik heb de fluitketel helemaal glimmend gepoetst... ja blijkbaar was dat nog mogelijk...

    Ik zal nu maar eens stoppen met mn verhaaltje, anders lijkt het nog een blog van mij te worden ipv van jou!

    Kusjes je huisgenootje

  • 05 September 2007 - 13:39

    Julia:

    geweldige foto's zeg! Cusco is mooi! Geniet!
    knuffel, Juul

  • 05 September 2007 - 15:27

    RR:

    Aarghh... Boekwinkel! Ik wil ook! :'( Anyway, Cusco ziet er gezellig uit. Veel plezier en succes met je Spaans.

    P.S. Je zult blij zijn om te weten dat ik je advies heb opgevolgd en uit de buurt ben gebleven van enge pizzadozen. (a)

  • 07 September 2007 - 19:14

    Truus&Sybe:

    ............en wie maakt je bed op?
    Er komt uit je verhaal veel plezier en voldoening naar voren; leuk om te lezen.
    Let wel op.........met die kleine meisjes/vrouwen.
    Wij waren op Ameland; lekker in zee gezwommen en op de fiets getrapt.
    Tot de volgende keer.
    S&T

  • 07 September 2007 - 19:49

    Maarten:

    Heee Sjoerd!

    Como esta y como es la vive en Cusco?!
    Tof om wat van je verhalen te horen en dat alles goed gaat natuurlijk :-D
    Jij ook al je buik vol van al dat eten ;-) Klinkt iig erg bekant en ook ik (ja ik ja) heb het gevoel dat ik hier nog wel een dikker weg kan komen dan ik hier aankwam :-)
    Geniet van alles ervaringen, doe ik hetzelfde ok?

    Una bon fin de semana y hasta la proxima!

    Martin (voor alle Ecuadorianen) :P

  • 09 September 2007 - 12:36

    Jet:

    Sjoerd! Wat een belevenissen! En wat goed dat je spaans als zo snel vordert! Ziet er allemaal erg mooi uit op de foto's. Hier in Nederland is het ook allemaal goed, heb net een weekje training in het KTC er op zitten, veel lichamelijk onderzoek oefenen, is wel erg leuk! Morgen het rectaal toucher, kan niet wachten ;) In ieder geval veel succes en plezier de komende dagen en tot gauw!

    Liefs,

    Jet!

  • 09 September 2007 - 17:37

    Inge:

    Ahlan ya Sjoerd,

    Leuk om wat van je te lezen aan de andere kant van de wereld! Hoe lang blijf je nu precies in Cusco? Ik heb net een paar dagen zon,zee & strand achter de rug! En op mijn blonde haar na lijk ik al aardig op de Egyptenaren! ;) Geniet ervan, en succes met woordjes stampen!

    Ma'a salema,
    Inge

  • 11 September 2007 - 09:45

    Martine:

    Dag Sjoerd.
    Wat zie je er geweldig uit! En wat een knap kunstje, om die foto's zo vanzelf voorbij te laten komen als ik je verhaal lees.
    Die boeken hebben vast al heel veel van de wereld gezien, achterin rugzakken...In Luang Prabang was er ook zo eentje.
    In Popayan heeft net een collega van Wouter een huis laten bouwen, mocht je daarlangs komen, dan stuur ik je het adres.
    Nu eerst Fardo uitzwaaien op zijn duikexpeditie naar Lake Tanganyika, in Darwins hofvijver. Hmm
    Wat zal ik straks een leedvermaak hebben als jullie zelf vaders zijn...!!!

    dikke tût, Fardo's mem

  • 11 September 2007 - 12:13

    Rinske:

    Heeeey Sjoerd!
    Wat fijn dat je je al thuis voelt in je gastgezin! Het zal af en toe wel hilarisch zijn, die communicatie met je gast moeder. Heb je intussen al gehiked? En wanneer ga je naar Machu Picchu?
    Hier gaat alles zn gangetje, ik begin nu met mijn laatste onderwijsblok en vertrek daarna richting Zwolle. In december heb ik gelukkig een maand vrij, wie weet kom ik jouw kant op! dat is echter nog wel even afhankelijk van de financiën..
    Heel veel plezier en succes met het espagnol!
    Groetjes Rinske

  • 12 September 2007 - 17:34

    Ineke:

    ¿Qué tal? Me ha gustado leer sobre tus aventuras en Cuzco (¡con z!). Tu profe sí que es pequeña. Diviértete y haz mucho progreso en tus clases de español.

    ¡Adiós y saludos!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2008

Sjoerd klimt berg

09 Januari 2008

Sjoerd in de wolken

24 December 2007

Over droogte en warmte

13 December 2007

Sjoerd danst de tango

01 December 2007

Tweede helft rondje Ecuador
Sjoerd

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 18856

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2007 - 09 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: