Sjoerd in het wit - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Sjoerd Belkum - WaarBenJij.nu Sjoerd in het wit - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Sjoerd Belkum - WaarBenJij.nu

Sjoerd in het wit

Door: Sjoerd van Belkum

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

17 Oktober 2007 | Panama, Panama-stad

Het komt niet vaak voor dat je patiënten, die een wachtkamer binnen komen, bij hun schouders wil grijpen en hen toe wil roepen: ¨vlucht, voor alles wat je lief is, laat je kind niet behandelen door deze dokter!¨ En toch was de afgelopen week, voor de ochtenden althans, zo te omschrijven...


Ik moet mijn excuses aanbieden. De afgelopen anderhalve maand heb ik niets anders gedaan en geprobeerd dan jullie jaloers te maken, door lekker vakantie te vieren en niet te denken aan ieder die bijv. elke ochtend vroeg op moest, de hele dag in het ziekenhuis verbleef en ´s avonds meer dood dan levend thuis kwam, door geweldige verhalen over mijn avonturen te vertellen. Sorry. What was I thinking? But: I paid for these sins.
Elke dag gaat hier de zon op, zo rond 6 uur. Dat weet ik zo goed -jaja- omdat ik dit elke doordeweekse ochtend meemaak. In de volgorde: Sjoerd op, zon op. Sjoerd naar het ziekenhuis, zon lekker buiten spelen. Sjoerd naar huis, zon naar huis.

Ik loop voor 4 weken hier in Panama-City in het kinderziekenhuis een volledig 5e jaars co-schap. Een goeie uitdaging, daar ik zelf nog niet in mijn 4e jaar ben begonnen en nog geen enkele klinische training heb gehad. Maar goed, dat geeft leerzame ervaringen: anamnese afnemen en lichamelijk onderzoek doen op kinderen -dat moest ik toch eens een keer leren.
Mijn eerste week liep ik mee op ´Urgencias´. Dat klinkt alsof de ER-theme music begonnen is af te spelen. Het voelde ook wel heel erg professioneel, de eerste ochtend. We -mijn gastbroer, ook medisch student, en ik- namen de lift naar beneden, stapten, geheel in wit gekleed, de flat uit en liepen de straat op. De eerste taxi die we zagen, hielden we stil. De passagier stapte uit, wij slingerden ons naar binnen, terwijl hij riep: ¨Hospital del Niño - urgencias´! En ik weet niet of het door onze wapperende jassen kwam, de vermoeide, serieuze blik in onze ogen of dat het aan de taxi-chauffeur lag, het leek dat hij de ER-theme music wel degelijk hoorde... In ieder geval, voordat we het wisten stonden we in het ziekenhuis.
Het viel allemaal wat mee -of tegen, van welke kant je het bekijkt. ´Urgencias´ is geen ´Emergencia´, dus we kwamen niet in de ER terecht, maar gewoon op een hele dag polikliniek lopen. Iets minder spannend.
De polikliniek is hier als het ware de huisartsenpraktijk: elk kind met buikpijn, ´simpel´ overgeven of een beetje hoofdpijn komt hier. Natuurlijk ook gecompliceerdere gevallen, maar de simpele verkoudheden etc. maken hier de dienst uit. ´s Ochtends, vanaf 7 uur, liepen wij, in een groep van 4, met de dokter mee die hier de ´Sjamaan´ wordt genoemd. In de laat 60er jaren heeft hij aan Harvard gestudeerd, is hier professor geworden, maar sindsdien nooit meer bijgeleerd. Zijn denkbeelden hangen nog in de jaren 70, gecombineerd met zijn eigen, rare hersenspinsels. Voor elk ´normaal´ kind dat hier komt, met een simpele verkoudheid, is dat tot op zekere hoogte te accepteren, zeker bij gebrek aan een huisarts zoals wij die kennen. Maar op het moment dat het een 12 jarig HIV-patiëntje met een longontsteking is, die eigenlijk opgenomen moet worden maar naar huis wordt gestuurd met een niet-werkend antibioticum, dán wordt het vervelend! Door alle onzin die deze man ons vertelde, en de manier waarop, is het enige goede wat hij doet het feit dat´ie een goed verhaal wordt. Herinner me eraan als ik terug ben...
De middagen waren gelukkig veel beter. We liepen mee met een uitstekend kinderarts, die ons veel zelf liet doen, als het volledig zelfstandig afnemen van een anamnese en lichamelijk onderzoek, aanvragen van aanvullend onderzoek en evt. het geven van een recept. Voor de drie andere studenten -reguliere co-schappers, geen uitwisselingsstudent als ik- al zo´n beetje de eerste keer. Voor hen was het al spannend... voor mij, volledig eerste keer, ... Maar, ondanks alle gebrekken als taal, gebrek aan kennis en gebrek aan vaardigheden, heb ik me er doorheen geslagen. Geweldige ervaring! Je doet wat je altijd al wou doen, en dat werd tijd!
We eindigden gemiddeld tussen 5 en 6.30 p.m. Thuis gekomen: opdrachten maken, eten, slapen. Dus, in regulier co-schap, behalve dat als je hier buiten komt het warm is, je de pacific ocean kan zien en er palmbomen zijn.

Ondertussen heb ik al veel van Panama gezien, al heb ik het principe omgedraaid. In plaats van zelf naar de rest van het land te gaan, laat ik dat hier komen: zo komen er mensen van het oosten, westen, noorden en zuiden naar dit ziekenhuis. Eigenlijk spreidt mijn kennis van Panama zich uit over ongeveer 5 vierkante kilometer, op dit moment, maar het wel een mooie 5 km2: zon, zee, palmbomen... het heeft wel wat. De stad zelf is niet zo interessant: mix van hoge woon- en werktorens met een aantal oude gebouwen en aftandse gebouwen. Het is min of meer onmogelijk hier te lopen: afstanden zijn groot, er is geen algemeen centrum en het is eigenlijk gewoon te warm om te lopen. Dat is de reden dat ik nog niet zoveel gezien heb: je bent een auto nodig. En de lokale IFMSA heeft op dit moment nog niets van een sociaal programma, als rondleidingen of wat dan ook, georganiseerd -wat me wel wat tegenvalt-, dat ik nog geen kans heb gehad om veel te zien. Maar volgende week ben ik zeer waarschijnlijk vrij en ik heb ondertussen wat meer mensen ontmoet -lang leve vrienden van bekenden en anders wel nightclubs-, dus wellicht dat ik mensen zo gek kan krijgen hun land te laten zien...:] Het Kanaal is dichtbij, dat moet in ieder geval te doen zijn.

Ik verblijf, net als in Perú, in een gastgezin, waarvan de jongste zoon dus ook geneeskunde student is. Hij begeleidt me in veel dingen, zowel in medische zin als in taaltechnische zin. Want al heb ik 5 weken in Cusco Spaans geleerd, ik bak er nog niet zo veel van, uiteindelijk. Niet omdat ik niets geleerd heb, maar meer omdat het is alsof je een buitenlander Nederlands in Breda leert, en hem vervolgens naar Stadskanaal stuurt en van hem verwacht vloeiend Nederlands te praten. Dat lukt niet, want zoals iedereen weet: Groningers kunnen niet praten. Wel, datzelfde geldt hier: Panamezen praten snel en binnensmonds; dat in tegenstelling tot het langzame en duidelijke Spaans van Perú. Onmogelijk! Maar het begint te wennen...
De rest van mijn gast-familie hier verzorgt me ook goed. Ze bewonen een verdieping in een torenflat op de 8e verdieping, met uitzicht over de oceaan -al vele uren besteed aan uit het raam kijken naar de zee, of alle grote schepen die voor de ingang van het kanaal liggen te wachten. Twee kinderen: zoon is 23, 5e jaars gnk-student, dochter is 27 met een eigen Karate-school. De opa van 97 woont zelfstandig een verdieping lager, maar de familie is daar veel te vinden. Ze proberen mij verder zo veel mogelijk van de stad te laten zien en hebben in ieder geval goede ideeën voor plekken die ik in ieder geval gezien moet hebben voordat ik het land verlaat. Dat is dus mooi meegenomen!

Al waren mijn verwachtingen wat anders, ik heb het hier wel naar mijn zin. Ik leer ontzettend veel, zie ook veel dingen in het ziekenhuis en de zon, zee en palmbomen doen ook hun best mijn tijd hier zo aangenaam mogelijk te maken. En warempel, dat lukt! :)

  • 17 Oktober 2007 - 05:04

    Kasper:

    Wat klinkt dat allemaal gaaf zeg! Dat je al dat onderzoek/anamnese enz in je eentje mag doen! Geeft vast kick...
    Wat lijkt me dat vervelend zeg, zo'n arts die eigenlijk alles 'fout' doet (of in iedergeval volgens de 70e jaren) en dat je zelf heel goed weet hoe het eigenlijk (beter) moet!:-/
    Ondanks het feit dat je de jaloersheid probeert weg te nemen heb je dat helaas nog niet gedaan!;-) Lange dagen of niet, je zit panama, het is er warm en je mag veel doen!

    Heel veel plezier en heel veel succes in het ziekenhuis!

    Groeten uit een inmiddels relatief (in verhouding) koude nederland (nou ja... 15C)

    groeten

  • 17 Oktober 2007 - 07:05

    Riemke:

    Wauw, dat klinkt echt heel gaaf! En dat die kinderarts je gelukkig al iets meer liet doen dan die andere persoon..
    Geniet ervan, want voor je het weet is je tijd daar voorbij en moet je weer terug naar Nederland..

    Veel plezier en heel veel succes in het ziekenhuis! Maak er iets moois van..

    Groetjes,

  • 17 Oktober 2007 - 07:12

    Eline:

    Hm lijkt me wel frustrerend als je weet dat een patiënt volgens de moderne standaarden anders moet behandelen dan dat meneer de dokter voorschrijft...Wel vet cool dat je zoveel zelf mag doen, terwijl je eigenlijk nog helemaal niks hebt geleerd. Hoe warm is warm eigenlijk? Hoop dat je nog wat van Panama zelf kunt zien! xxx

  • 17 Oktober 2007 - 07:54

    Miek:

    Met elk nieuw reisverslag dat je op waarbenjij.nu plaatst wordt ik jaloerser. Ik wist niet dat ik dat kon, maar blijkbaar toch wel :s Het kan natuurlijk zijn dat het rooskleuriger klinkt dan dat het eigenlijk voor jou is, maar daar ga ik maar niet van uit ;)
    Wat een belevenissen allemaal zeg!! Het klinkt zo geweldig allemaal, de zelfstandigheid waarmee je "dokter" mag zijn etc. Volgens mij mis je dat straks als nederlandse co in het begin best wel ;) Ik hoop dat je nog veel van Panama kan genieten, want ik wil natuurlijk wel hele mooie foto's zien van al die palmbomen, strand, cultuur etc als je weer terug bent in ons koude kikkerlandje...
    Ow jah: over Groningers gesproken, die kunnen inderdaad niet fatsoenlijk Nederlands praten ;) (om over de Friezen maar te zwijgen :P) Magoed, das een ander verhaal!
    Geniet dus nog van je tijd in Panama en veel succes als dokter daar!

    Heel veel Liefs!

  • 17 Oktober 2007 - 14:38

    Moeder Van Niels!:

    Hallo Sjoerd,
    Het is weer fantastisch om te lezen hoe het jou vergaat. Jij redt het zeker, want volgens mij begreep je mij ook altijd wel, tenminste die indruk gaf je.
    En ik kom nog wel uit Stadskanaal!

  • 17 Oktober 2007 - 17:40

    RR:

    Arme Sjoerd, elke dag om 6 uur op. :P Leuk om te lezen dat je nog van plan bent naar het Panamaa-kanaal te gaan, want dat vroeg ik mij eigenlijk af. (A) Ik denk dat je nu ook wel goed merkt hoe goed we het eigenlijk hebben in Nederland qua medische zorg. Anyway, veel plezier,

    RR.

  • 17 Oktober 2007 - 23:40

    Inge:

    Buenos diaz,

    Klinkt wel oke! Jammer van de lange dagen, maar mooi dat je een hoop leert! Ik weet inmiddels uit ervaring dat het anders vrij saai wordt! Hoop dat je ook nog wat van Panama gaat zien. Ben je de enige stagestudent? Wij vermaken ons nog steeds prima in Ecuador ;) Enne, ben waarschijnlijk als een van de weinigen niet jaloers op je :p

    Dikke kus,
    Inge

  • 18 Oktober 2007 - 08:35

    Stephanie:

    Heej sjoerd!
    Wat een verhalen zeg, elke keer lees ik ze weer met veel plezier :D geniet er verder van daar met zon, zee en palmbomen! en succes met je ´voor-co-schappen!
    groetjes Stephanie

  • 19 Oktober 2007 - 19:30

    Sybe En Truus:

    Regelmatig gelachen terwijl wij je verhaal lazen.Overheersende gedachte: "Goed, dat er ook eens gewerkt moet worden".Er zijn toch geen patientjes weggevlucht of inmiddels al wel? Of zou je dat dan toch niet aan ons vertellen? Het idee dat je je vak altijd bij moet houden, moet je maar goed vasthouden. Genoeg ouwe mensen gezeur! Wij gaan maandag naar Zuid-Afrika, maar zullen geen web-site bijhouden.We vinden je berichten weer als we thuiskomen; zien er naar uit. Welke witte jas past het beste? En wie maakt nu je bed op?

  • 21 Oktober 2007 - 15:32

    C&a:

    leuke verhalen kan jij schrijven.
    misschien kan de prof. ook nog wat van jou leren? doe je best.
    wij hebben ook nog de zee gezien en hessel de groeten gedaan.
    heb je ook wel eens last van heimwee, zo op afke's verjaardag b.v.
    of is je leven daar te spannend voor.
    veel plezier maar weer.
    kussen van ons allen

  • 21 Oktober 2007 - 19:11

    Jolanthe:

    Leuk om zo te lezen wat je allemaal meemaakt. Lijkt mij een fantastische ervaring.

    groetjes Jolanthe

  • 22 Oktober 2007 - 09:21

    Mejgan:

    heey sjoerd,
    wow, wat maak jij veel mee!ik ben ook helemaal "geenthousiasmeerd" om in de toekomst dat regio te bezoeken.vet!ben benieuwd naar je fotos. ja,gezondheidszorg is wel ietsjes anders in nederland.gelukkig maar. het is wel leuk dat je anamneses en onderzoeken zelf mag doen.dat mocht ik jammer genoeg niet in Filipijnen.
    hier in grun is het 10 graden vandaag, brrrrrr.....dus geniet van de zon, zee en palmbomen, ;) en veel plezier
    liefs mejgan

  • 22 Oktober 2007 - 09:39

    Nielsj:

    Zo, weer een lang verhaal achter de kiezen. Zo te lezen heb je het mooi maar zijn er ook een aantal ontberingen.
    Vroeg opstaan, dat zijn dingen die voor mij momenteel absoluut niet zijn weggelegd. Nja tenzij ik de eerste trein naar leiden moet pakken om daar gesprekjes te voeren. Maar dan slaap ik dus rustig verder. Enfin je kent die zaken wel.

    Hoop dat het steeds meer vordert in de taal, een fries in het buitenland is natuurlijk altijd gewoon lastig ;)

  • 30 Oktober 2007 - 22:30

    Martijn:

    Hoi Sjoerd!

    Ja, das wel een gaaf gevoel he, de eerste keer in het wit en doktertje spelen.
    Mooi dat je je zo vermaakt...zelfs met de vroege veren van 6 uur 's morgens.
    Mag ik je dan nu jaloers maken met mijn 1.5 week vrij voor de boeg? :)

    Blijf genieten!

    Martijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2008

Sjoerd klimt berg

09 Januari 2008

Sjoerd in de wolken

24 December 2007

Over droogte en warmte

13 December 2007

Sjoerd danst de tango

01 December 2007

Tweede helft rondje Ecuador
Sjoerd

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 19004

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2007 - 09 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: